الدلوعة
السلآم عليكـم ورحمة الله وبركآآآآتة**
اهــلآ وسهــلآ دلـوعتى الكـر يـمهــ

فى ¨™️★منتدى الـدلــ عة ـــو™️★ *معنا*للـدلـع اصول`
نتمنى لكـــى اجمل واسعد الاقوات
الآنضمآآآمـ
للبنآآآ الـد لــ عة ــو وبس
الدلوعة
السلآم عليكـم ورحمة الله وبركآآآآتة**
اهــلآ وسهــلآ دلـوعتى الكـر يـمهــ

فى ¨™️★منتدى الـدلــ عة ـــو™️★ *معنا*للـدلـع اصول`
نتمنى لكـــى اجمل واسعد الاقوات
الآنضمآآآمـ
للبنآآآ الـد لــ عة ــو وبس
الدلوعة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


اهلاّ وسهلاّ بك يا{زائر}فى منتدى الدلــــــ عة ــــــــو


التسجيل فى منتدى الدلوعة للبنات وبس
 
الرئيسيةالرائيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 لا للجدال وكوني منتقبة

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بنت الاسلا م
مـ~ــشرفة اسلآمـيآآتــ
مـ~ــشرفة اسلآمـيآآتــ
بنت الاسلا م


الانتساب : 08/06/2009
المشاركات : 595
تقيم المستو ة : 3
الدولة : مصر
الأوسمة : المشرة المميزة

لا للجدال وكوني منتقبة Empty
مُساهمةموضوع: لا للجدال وكوني منتقبة   لا للجدال وكوني منتقبة I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 09, 2010 10:03 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كما ترون موضوع النقاب تكرر مرارا وتكرار على شاشات الفضائيات ويثير الجدال اينما طرح
وطالما اتهم مؤيدوه بالتشدد والتعصب واتباع هوى النفس , وانهم يفرضون في الاسلام فروضا ويحرمون على غير المنتقبات لبسهن لهذا الحجاب وانهم يزكون انفسهم بلبسهن النقاب واتهامات كثيرة


اعدكم ان نتحدث هذه المرة بلسان اخراكثر تحبيبا في النقاب بلا جدال ولا نزاع
ويشهد الله ان مادفعنى لكتابة هذا الموضوع الا حبي لكن في الله
وفى رغبتى ان يجمعنا الله جميعا في جنة الفردوس
وان يحشرنا مع زوجات النبي صلى الله عليه وسلم ..


ويبقي فقط ان انوه اننا لن نتحدث عن فرضية النقاب فهو مفتوح لكم ان تقتنعوا بالفرضية ام السنية مما تستشفوه من قراءاتكم لكتب التفاسير واراء العلماء

فالكلمات هنا تحمل معنى الدعوة بدون التطرق للجدال في الامور الخلافية.....

ويشهد الله على صدق النوايا في الدعوة الى النقاب....

اخواتى في الله منتقبات وغير منتقبات

لن ابدأ حديثى بالبداية التى تفزع الكثير منكن وتجرى الدم في العروق وما كنت اعلم انها مثيرة او مستفزة لهذه الدرجة
وهى عبارة (النقاب فرض)


واحب ان ارفع شعارى عندما قررت كتابة هذه الكلمات وهى.... لا للجدال ولكن الدعوة بهدوء

كتير من الناس بيرددوا عبارة (النقاب فضل او فضيلة) ..

طب تعرفوا معناها اية؟

ساستعين برأى الشيخ الجليل الالبانى في شرح افضلية النقاب على الحجاب العادى (غطاء الرأس) فيما يفيد موضوعى...

قال الشيخ الجليل ..
السنة: ما يثاب فاعله، ولا يعاقب تاركه، والمستحب كذلك


إذن الشيخ يرى أن التغطية سنة مستحبة، لم يقل:
مباح، جائز


بل قال:
سنة، مستحب


وهذا ألفاظ شرعية تدل على الأفضلية...

والمشروع هنا هو تغطية الوجه،ومعلوم المشروع وهو ما شرعه الله تعالى أفضل من الجائز، وهو ما أباحه الله تعالى ..
وفي بعض الناس بتفهمها خطأ تقول دى زيادة تقوى منى وزيادة تستر منى..... لى انى اعملها او معملهاش لانها فضل!!


سبحاااااان الله !!!!

ده في اية كريمة بتقول :
(يمنون عليك ان أسلمو قل لاتمنو على اسلامكم بل الله يمن عليكم ان هداكم للايمان ان كنتم صادقين )
الناس فاهمينها بالمقلوب يعنى حتى لو عايزين يصححوا رؤيتهم شوية يقولوا طيب ده فضل من ربنا على انه يرزقنى حاجة زى دى ويهدينى انى اتستر مش انه فضل منى؟؟؟!!!


سبحاااان الله!!

حجاب هذه الايام الوانه تجنن بتدعو لاطلاق البصر

انا نفسي كفتاة انظر اليها والى تناسق الالوان والشياكة والخرز والترتر اللى بيلمع فيها
وانظر الى طريقة الـ cross في لف الايشارب التى طالما جننتنى (ايام الجاهلية) قبل الالتزام لأتعلمها


و الى الـ band او اللى بيسموها (باندانا)
وليها لون وتلبس تحت ايشارب لون مختلف عشان تعمل contrast شياكة يعنى


وايضا الي لفات الايشارب التى تخنق الرقبة لانها ملفوفة حولها مباشرة ولاتغطى الصدر كأنه لم تنزل اية تقول :
(وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ماظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن)


اتعمل بقى حجاب جديد غريب من نوعه يغطى الشعر والرقبة ثم يمر ليظهر الاذن!!!

لاحول ولاقوة الا بالله هل هذا نوع جديد من الحجاب نزلت به اية؟؟

.دى فتنة الى جانب ان شكلها مش ظريف بفرض خلاص لبسنا عباية (عباااااية مش بنطلون وعليها بلوزة قصيرة او بودى اوشيميز اوحاجة من الحاجات الوحشة دى) مع الايشاربات دى
طب ما كده الحجاب مش مستوفي كل شروطه...
ويااارب العباية ماتكونش زينة في نفسها...
تخيلى الاية بتقول (ولايبدين زينتهن) واحنا بنخالف ونبدى الزينة


وصور الزينة معروفة :
تناسق الالوان ولا اعنى اننا نبقي مبهدلين لكن مايلفتش النظر ..
والتطريز والايشاربات المشجرة القصيرة ولبس الخواتم والذهب اعنى إظهارهم ..


يعنى ربنا سبحانه وتعالى بعث لنا رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم ليكون لنا قدوة واسوة ونموذج نسير على دربه هو واوزواجه ثم صحابته ثم التابعين

وادينا دلوقتى عايشين في هاوية المنحدر ونرى مظاهر العرى قد تفشت.. فهذا يعنى ان ما كان قبلنا كان اكثر مننا تسترا فاكثر حتى زمن النبي صلى الله عليه وسلم اللى كانت فيه النساء يرتدين السواد حجابا لا حدادا

وهناك احاديث كثيرة عن عائشة رضي الله عنها تصف فيها لباس النساء(متلفعات بمروطهن مايعرفن من الغلس) والغلس هو الظلام الدامس وقول اخر(عليهن اكسية سود كأن على رؤسهن الغربان من السكينة) مش ده برضه قول امنا عائشة رضي الله عنها وكانت صغيرة لما اتحجبت هو الحجاب ده مش لينا احنا المسلمين ..

سؤال

ليه دايما بنفهم ان المؤيدين للنقاب(اللى الناس بتعتبرهم متعصبين متشددين) بينادوا بالنقاب اللى هو عبارة عن قطعة قماش سوداء تغطى الوجه؟؟

الجواب :

لا ابدا هم مش بينادوا بكده ..
هم بينادوا بالرجوووووع للحجاب اللى كانت بترتديه نساء النبي صلى الله عليه وسلم في حرصهم على حجابهم وهم مثلا بينفذوا سنة من السنن او فرض من الفروض نفسهم برضه ان اخواتهم ينفذوه زيهم ..


اخواااتى الا تشتاقون للقاء رسول الله صلى الله عليه وسلم؟؟
الا تحبون ان تكونوا اهلا لان تحشروا معه ومع زوجاته(فمن احب قوما حشر معهم)؟


وبالنسبة للاخوات اللى نفسهم يلبسوا النقاب نصييييحة اختى ساااااااااااارعي اليه والله والله هتحسي بحلاوة محدش هيحسها غيرك وهتلاقي نفسك فرحاااانة جدا ماتعرفيش ليه
ولو الاهل مش موافقين ماتيأسيش ادعى لنفسك بالثبات وادعى لهم بالهداية وابتدى ادعيهم بالحسنى انهم يقتنعو وسوقي لهم الادلة وافتحى معاهم كتب التفاسير القرآن دستورنا والسنة
ماهو احنا نرجع لمين غيرهم؟؟


ولو زاد الامر سوءا معاهم واصروا على الرفض
فما تركنيش الموضوع
خليكى لسه سخنة فيه
وحطيه في دماغك كاى اولوية بتدى لها اهتمام


ناس كتير خدتهم الحمية في الاول وبعد كده بردوا وكأن شيئا لم يكن
وللاسف ده بيسوء الصورة عند الاهل وبيعتبروا النقاب مجرد حاجة بنتهم شبطت فيها لفترة وبعد كده زهقت
وبيزود التأكيد والاقتناع عندهم ان حجاب الايام دى يمشي مع اننا في عصر الفتن
خلاص المنتقبة والغير منتقبة بتتعاكس ماعدتش تفرق مع الشباب
فاولى باولى اننا نزيد التستر ..


كما ترون انى حتى الان لم اناقش فرضية النقاب ولكنى ادعو لتفتيح المسام المنغلقة تجاه هذا الموضوع والله اعلم بنيتى واسأل الله ان يجعل كل اعمالى خالصة لوجهه الكريم

يا جماعة معلش سؤال صغير

مش اللى عايز يعمل حاجة لازما ولابدا يعرف ايه فوايدها ؟؟

دلوقتى هقول الفوائد الظاهرية للنقاب والفوائد الباطنية طبعا عارفينها انه افضل وانه قربى لله تعالى ..

وسبحان الله تستر المرأة الكامل له فوائد جميلة جدا مايحسهاش الا اللى لبسوه(وعلى لسانهم) ..

هى فوائد عجبانى شخصيا

مثلا

في الميكروباص لما تيجى تركبي كأن في حالة لبس حصلت فيه كله بيوسع للمنتقبة احتراما لها(وانا لا ازكيهم على الله في انهم مثيرين للاحترام) بس ده اللى بيحصل فعلا....
ولو قدر الله ان قعد جنبها رجل برضه يوسع لها وبيبقي كأنه قاعد مش على بعضه زى مابيقولوا عندنا في مصر خايف انه يمسها....


سبحان الله!!انتى كده بنقابك خدتى عليه كذا ثواب ..

اولا
اعنتيه على غض بصره
(ومن دعا الى هدى كان له من الاجر مثل اجور من تبعه لا ينقص من اجورهم شيئا) ..


ثانيا
اعنتيه انه لايمس بدنك
(لأن يطعن في رأس احدكم بمخيط من حديد خير له من ان يمس امرأة لاتحل له) ..


ثالثا
خارج الميكروباص في الكلية بيخلصك من آفة الاختلاط


سبحان الله

مثلا كنتى بتكلمى ولد وانتقبتى مرة واحدة سيبك من انه مش هيعرفك بس مش هيجرؤ انه يجى يكلمك هيحس بهيبة تانية ..
ده غير طبعا وانتى لابسة القفازين محدش هيسلم عليكى بالايد ..


رابعا
تستر وعفة وطهارة من جوة ..


خامسا
بييعينك انتى نفسك على غض البصر وبيعين غيرك معاكى ..


سادسا
بيقرب منك صحبة صالحة ماتعرفيش ازاى لانهم هيتوسموا فيكى الخير وهتلاقيهم هم نفسهم بيدعوا لك بالثبات ..


سابعا
هتحسي بقرب شديد من ربنا سبحانه وتعالى هو اللى انعمه عليكى واختصك به ..


ثامنا
بيحميكى من اسمرار البشرة في الصيف بالذااااات لو خدتى بالك وانتى محجبة بتلاقي في فرق في اللون بين برة وجوة
لكن في النقاب بيبقي في homogenity فى اللون



,وصلنا بقى لحاجة دايما بتخاف منها البنات قبل ما تلبس النقاب الا وهى......


كلكم طبعا عارفينها


( الزواج )


امممم طب هسألكم سؤال

انتم مش مؤمنين بالله سبحانه وتعالى ومؤمنين انه مقسم الارزاق وعلام الغيوب؟؟

الزواج ده رزق من ربنا سبحانه وتعالى يؤتيه من يشاء وينزع الفضل ممن يشاء...
يعنى ماتخافيش هيجيلك هيجيلك ده مكتوب لك فوق ومقدر ليكى يتقدم لك في اليوم الفلانى في السنة الفلانية.....
وعايزة اطمنك ان رزق المنتقبات(ولا احسدهم وازكيهم) ماشاء الله بيبقي اوسع اوسع اوسع بكتييييييييييييييييير من غير المنتقبات ...


لا ومش كدة وبس

مش اى حد بيتقدم لهم

مابيجيلهمش الا الملتزمين

وده مش كلامى ده كلام اخوانا ..قرأت لهم ردود كتيرة على مواقع كتير بيقولوا انهم لن يتزوجوا الا منتقبة
يعنى واحد عارف ربنا...واحد عايز بدايته تبقي كده


اية رأيك مش دة برضه احسن ولا لأ؟؟


وكل واحدة على اد نيتها في الزواج وفي ارتداء النقاب قاصدة به وجه الله تعالى والتقرب منه بتنفيذ احكامه ولا عشان يجيلها واحد كويس

(انما الاعمال بالنيات ولكل امرئ مانوى ومن كانت هجرته الى الله ورسوله فهجرته الى الله ورسوله ومن كانت هجرته الى دنيا يصيبها او امرأة ينكحها فهجرته الى ماهاجر اليه)

يعنى النقاب(قطعة القماش السوداء هذه) مش هى اللى بتفرق...
تضمنى منين انه حتى يجى لك وانتى غير منتقبة اهو واحد شافك وشاف اد ايه انتى جميلة يكون كويس او ملتزم؟


الله اعلم....ربنا هو عالم الغيب

وعلى فكرة دى تعتبر فايدة جميلة احب اضيفها لفوائد التستر الكامل...انه بيغرس فيكى وازع التوكل على الله واليقين بالله والثقة في الله ..
سايبة نفسك لربنا سبحانه وتعالى ومتوكلة عليه وهو عزوجل لما يشوف منك كده هيرزقك.....


وكمان لما ترددى بينك وبين نفسك بتسترك وعفتك(ومن ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه)
وتقتنعى وتثقي وتجزمى بيقين ربنا هيعوضنى انا بعمل كده وواثقة ان ربنا هيدينى احسن ماكنت اتمنى وزيااادة!!


سؤال تانى بقى

ليه دايما لو لاقيتى واحدة صاحبتك لبست النقاب بتلاقي نفسك تلقائيا بتقولى لها مبروووك؟؟؟؟؟
وممكن لو قالت لك عقبالك تقولى يارب


انا بقول الكلام ده للاخوات اللى بتروح لاختها المنتقبة تبارك لها مش تقولها ايه اللى انتى عملتيه في نفسك ده؟ ليه عملتى كده؟ انتى لسه صغيرة!!

فتشي بينك وبين نفسك اختى
هتلاقى سبحان الله ميل غريزى انك تبقي متسترة تبقي غالية مكنونة في حجابك والا ماكنتيش قلتى لها مبروك او قلتى يارب يرزقنى زيها


نقطة كمان

بعض الاخوات بتبقي نفسها جدا تلبس النقاب ومقتنعة به وكل حاجة بس تيجى تلبسه تقول لا بعد مااتزوج.....واحنا اتفقنا انه رزق
يعنى هى مقتنعة وعايزة تلبسه بس الشيطان مانعها مقيدها مسلسل ايديها ورجليها انها تنزل تشترى الحجاب اللى تستر به نفسها
والقرآن الكريم بيحكى لنا خطة عمل الشيطان في افساد الشعوب (ليريهما ما وورى عنهما من سوءاتهما)


تخيلوا اللعين عايز العرى ينتشر

وكانت هى دى خطته من زمان المحجبة يقول لها ده انتى بنت كده .. خلاص انتى عملتى اللى عليكى كفاية عليكى كده خليكى كده

فيفتنها ويصرف تفكيرها انها تعدل في حجابها او تطور نفسها فيه
يعني ان كان قصير تطوله
و ان كان في زينة تبعد عنها
وان كان بنطلون ماتلبسوش لكن الغبي دة يقولها ده عملى وكمان لما تيجى تركبي الميكروباص محدش يقدر يشوف منك حاجة!!!


والغير محجبة ينسيها ( بالرغم من انها بتشوف نفسها في المراية كل يوم وبتسرح شعرها الصبح) ينسيها فرض الله الا وهو الحجاب وتسأل عنه يوم القيامة تلاقي نفسها مش عارفة تقول ايه

وتخيلى اختى من اللى بيسألك....الجبااار....سبحانه وتعالى

انا مش بخوفك اختى لكن بالله عليكى ماتضيعيش فرض الله انتى مسئولة طول ما انتى بالغة ورشيدة

وفوايد الحجاب جمييييلة وكتيييييرة بس انتى انوى والبسيه

طب بعض الاخوات تقول ادعى لى ان ربنا يهدينى الاول وبعد كده البسه


طب انتى وانتى لابسة حجابك (غطاء الرأس) لما كبرتى قعدتى تقولى لما ربنا يهدينى

انا بقولك ده على اساس انك لسه مقتنعة ان هو ده الحجاب الشرعى....
لا مقلتيش كده بالرغم من انك في قرارة نفسك لابسة غطاء الرأس على انه فرض



اذن تنفيذك لفروض ربنا ومنها حجابك وتسترك مالوش علاقة بدرجة الالتزام والهداية (والله يهدى من يشاء)

البسي الاول وهتلاقي النقاب نفسه بيضفي عليكى مشاعر وموجبات الالتزام
منها غض البصر ليكى وبتعينى غيرك بيه وخفض الصوت وطبعا مفيش اختلاط مفيش سلام باليد مفيش تبرج في حجابك ولا زينة في نفسه ولا لباس شهرة


طب في اخوات بيقولو اخاف البسه وبعدين اخلعه تانى؟؟؟


شوفي يا اختى المفروض انك لابساه ابتغاء لوجه الله تعالى وامتثالا لاوامره يبقي تبقي مسلمة بيه وتدعى لنفسك بالثبات عليه
وهتلاقي سبحان الله الصحبة الصالحة انجذبت ليكى وهتدعى لك بالثبات ان شاء الله


وان كان على هدعيلك بس انتى خطى الخطوة الاولى في الطريق ده وربنا هياخد بايدك صدقينى


اخوات تانيين ممكن يقولوا طب والشغل؟؟؟؟؟



اااه جينا لنقطة جميلة جدا...
في اية كريمة جميلة بتقول(وقرن في بيوتكن ولاتبرجن تبرج الجاهلية الاولى)
شوفي معايا كلمة( وقرن في بيوتكن) اد ايه جميلة تحسى ان ربنا خايف عليكى وعايز يحفظك وبيأمرك بالقرار في بيتك معززة مكرمة



تفتكرى لو زوجك قالك اقعدى في البيت ماتشتغليش هتطيعيه ولا لا؟؟

طب ده ربنا عز وجل هو اللى بيأمرك ليه ماتطيعيهوش!!!

وتدبرى معايا اختى ان ربنا قال (ولاتبرجن تبرج الجاهلية الاولى)


انا مش بقولك خليكى في البيت محبوسة لحد مايجيلك كبت...لا ابدا....

اسلامنا عمره ماكان دين شدة وعنف بينا وماكان الله سبحانه وتعالى ليكلفنا مالا نطيق

انتى مأمورة انك تتعلمى(طلب العلم فريضة) ولكن تلتزمى في خروجك بالضوابط الشرعية كغض البصر وعدم الخضوع بالقول وعدم الاختلاط

والنقطة الاخيرة (عدم الاختلاط) كلنا للاسف مش عارفين نحققها لانها موجودة في كل حتة في الكلية... في الاسواق.... في الشغل....

انا دلوقتى مش بناقش فرضية النقاب بس بفكر معاكو بصوت عالى


لذا كيف السبيييييييل؟؟؟

واقولك يا اختى عليكى انك تنفذى الاية بشكل متحور شوية بانك تبقي برة بيتك زيك كأنك جوة بيتك
لا استني اوعى تكوني فهمتي اني بقولك تبرجي


استني بسسسسسس

مش انتى لما بتكونى في بيتك حد بيبقي شايفك؟؟

لا...

الجدران والستائر والاغطية مغطياكى....

طيب نفذى الاية بقي اخرجى وانتى متغطية


فعليكى بالحجاب الكامل...اللى ينفذ لك الاية ويحفظك....

في الشغل عموما انتى مش مأمورة بالشغل لانك ملزومة من زوجك واهلك بانهم يصرفوا عليكى

فان كان ولابد اوى فاشتغلى واحفظى نفسك بنقابك وان شاء الله ربنا هيحفظك


منقول للامانه

وعى فكرة انا منتقبه من 20سنة وما زادنى نقابى الا فخر وعزة
بنت الاسلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الشخصيه
مشرفة لغات دلوعة
مشرفة لغات دلوعة
الشخصيه


الانتساب : 28/08/2009
المشاركات : 339
تقيم المستو ة : 2
الدولة : السعودية
mms : لا للجدال وكوني منتقبة 16770

لا للجدال وكوني منتقبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا للجدال وكوني منتقبة   لا للجدال وكوني منتقبة I_icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 8:08 am

اختي المشكله ان بعض النساء المحجبات يجهلن كيف يكون الحجاب الصحيح...


يااخواااااات الحجاب اللي يغطي الشعر فقط والوجه ظاهر ليس الحجاب المطبق...المفروظ علينا..

الحجاب يدلي على كامل الوجه...


وبالنسبه للي تحجب شعرها وتقول خلاص انا متحجبه هذي غلطانه...لان مركز جمال المرأه الوجه>>>والغرض من الحجاب اخفاء الزينه والجمال الفاتن عن الرجال..فكيف تترك اجمل مابها وترخصه لغير المحارم...

انا اضع يدي بيد المتنقبات واقول لهن انتن الملكات اللتي لايستطيع نولهن اي شخص..


هنيئاً لكن الاحترام بالدنيا....والثواب العظيم في الاخره...



هذا رايي بالموضوع...
الله يثبتك اختي بنت الاسلام...وانا برضو متنقبه واحس اني ملكه فارضه على الكل احترامي..
والله يهدي ويوفق الجميع...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بنت الاسلا م
مـ~ــشرفة اسلآمـيآآتــ
مـ~ــشرفة اسلآمـيآآتــ
بنت الاسلا م


الانتساب : 08/06/2009
المشاركات : 595
تقيم المستو ة : 3
الدولة : مصر
الأوسمة : المشرة المميزة

لا للجدال وكوني منتقبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا للجدال وكوني منتقبة   لا للجدال وكوني منتقبة I_icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 6:03 pm

ثبتنا الله واياكى اختى الشخصيه
وهدى جميع نساء المسلمين لما فيه خير الدنيا والاخره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الشخصيه
مشرفة لغات دلوعة
مشرفة لغات دلوعة
الشخصيه


الانتساب : 28/08/2009
المشاركات : 339
تقيم المستو ة : 2
الدولة : السعودية
mms : لا للجدال وكوني منتقبة 16770

لا للجدال وكوني منتقبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا للجدال وكوني منتقبة   لا للجدال وكوني منتقبة I_icon_minitimeالأحد مارس 21, 2010 8:37 am

الله يجزيك الخير....وعقبال مانشوف كل اخواتنا متنقبات ومطبقين الحجاب الصحيح...

وهذا للفائده..
صفات الحجاب الصحيح
السؤال :
ما هي الصفات الواجب توفرها في الحجاب الإسلامي؟ حيث أن هناك العديد من الأشكال، ولدي صديقة من الدنمرك أسلمت منذ فترة وهي سعيدة بإسلامها (ولله الحمد)، وهي تريد ارتداء الحجاب.
أرجو أن ترشدنا إلى المكان الذي ورد فيه أن الحجاب يجب أن يكون جلبابا طويلا. فهي في حاجة ماسة لجوابك.


الجواب :
الحمد لله
قال الشيخ الألباني ، رحمه الله تعالى :
شروط الحجاب :
أولا : ( استيعاب جميع البدن إلا ما استثني )
فهو في قوله تعالى : { يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيما } .
ففي الآية الأولى التصريح بوجوب ستر الزينة كلها وعدم إظهار شيء منها أمام الأجانب إلا ما ظهر بغير قصد منهن فلا يؤاخذن عليه إذا بادرن إلى ستره .
قال الحافظ ابن كثير في تفسيره :
أي : لا يظهرن شيئا من الزينة للأجانب إلا ما لا يمكن إخفاؤه ، قال ابن مسعود : كالرداء والثياب يعني على ما كان يتعاطاه نساء العرب من المقنعة التي تجلل ثيابها وما يبدو من أسافل الثياب فلا حرج عليها فيه لأن هذا لا يمكن إخفاؤه .
ثانيا : ( أن لا يكون زينة في نفسه )
لقوله تعالى : { ولا يبدين زينتهن } فإنه بعمومه يشمل الثياب الظاهرة إذا كانت مزينة تلفت أنظار الرجال إليها ويشهد لذلك قوله تعالى : { وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى } سورة الأحزاب:33 ، وقوله صلى الله عليه وسلم : " ثلاثة لا تسأل عنهم : رجل فارق الجماعة وعصى إمامه ومات عاصيا ، وأمة أو عبد أبق فمات ، وامرأة غاب عنها زوجها قد كفاها مؤونة الدنيا فتبرجت بعده فلا تسأل عنهم " . أخرجه الحاكم (1/119) وأحمد (6/19) من حديث فضالة بنت عبيد وسنده صحيح وهو في " الأدب المفرد " .
ثالثا : ( أن يكون صفيقا لا يشف ) فلأن الستر لا يتحقق إلا به ، وأما الشفاف فإنه يزيد المرأة فتنة وزينة ، وفي ذلك يقول صلى الله عليه وسلم : "سيكون في آخر أمتي نساء كاسيات عاريات على رؤوسهن كأسنمة البخت العنوهن فإنهن ملعونات " زاد في حديث آخر :"لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها لتوجد من مسيرة كذا وكذا " . رواه مسلم من رواية أبي هريرة .
قال ابن عبد البر : أراد صلى الله عليه وسلم النساء اللواتي يلبسن من الثياب الشيء الخفيف الذي يصف لا يستر فهن كاسيات بالاسم عاريات في الحقيقة . نقله السيوطي في تنوير الحوالك (3/103) .
رابعا : ( أن يكون فضفاضا غير ضيق فيصف شيئا من جسمها )
فلأن الغرض من الثوب إنما هو رفع الفتنة ولا يحصل ذلك إلا بالفضفاض الواسع ، وأما الضيق فإنه وإن ستر لون البشرة فإنه يصف حجم جسمها أو بعضه ويصوره في أعين الرجال وفي ذلك من الفساد والدعوة إليه ما لا يخفى فوجب أن يكون واسعا وقد قال أسامة بن زيد : " كساني رسول الله صلى الله عليه وسلم قبطية كثيفة مما أهداها له دحية الكلبي فكسوتها امرأتي فقال : ما لك لم تلبس القبطية ؟ قلت : كسوتها امرأتي ، فقال : مرها فلتجعل تحتها غلالة ، فإني أخاف أن تصف حجم عظامها " أخرجه الضياء المقدسي في " الأحاديث المختارة" (1/441) وأحمد والبيهقي بسند حسن .
خامسا : ( أن لا يكون مبخرا مطيبا ) فلأحاديث كثيرة تنهى النساء عن التطيب إذا خرجن من بيوتهن، ونحن نسوق الآن بين يديك ما صح سنده منها :
1-عن أبي موسى الأشعري قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :"أيما امرأة استعطرت فمرت على قوم ليجدوا من ريحها فهي زانية "
2-عن زينب الثقفية أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " إذا خرجت إحداكن إلى المسجد فلا تقربن طيبا ".
3-عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " أيما امرأة أصابت بخورا فلا تشهد معنا العشاء الآخرة " .
4-عن موسى بن يسار عن أبي هريرة : " أن امرأة مرت به تعصف ريحها فقال : يا أمة الجبار المسجد تريدين ؟ قالت : نعم ، قال: وله تطيبت ؟ قالت : نعم ، قال : فارجعي فاغتسلي فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : " ما من امرأة تخرج إلى المسجد تعصف ريحها فيقبل الله منها صلاة حتى ترجع إلى بيتها فتغتسل ".
ووجه الاستدلال بهذه الأحاديث على ما ذكرنا العموم الذي فيها فإن الاستعطار والتطيب كما يستعمل في البدن يستعمل في الثوب أيضاً لا سيما وفي الحديث الثالث ذكر البخور فإنه الثياب أكثر استعمالاً وأخص.
وسبب المنع منه واضح وهو ما فيه من تحريك داعية الشهوة وقد ألحق به العلماء ما في معناه كحسن الملبس والحلي الذي يظهر والزينة الفاخرة وكذا الاختلاط بالرجال ، انظر " فتح الباري " (2/279) .
وقال ابن دقيق العيد : وفيه حرمة التطيب على مريدة الخروج إلى المسجد لما فيه من تحريك داعية شهوة الرجال . نقله المناوي في "فيض القدير" في شرح حديث أبي هريرة الأول .
سادساً: (أن لا يشبه لباس الرجل)
فلما ورد من الأحاديث الصحيحة في لعن المرأة التي تشبه بالرجل في اللباس أو غيره، وإليك ما نعلمه منها :
1. عن أبي هريرة قال:" لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجل يلبس لبسة المرأة، والمرأة تلبس لبسة الرجل" .
2. عن عبد الله بن عمرو قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول" ليس منا من تشبه بالرجال من النساء، ولا من تشبه بالنساء من الرجال" .
3. عن ابن عباس قال: "لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال والمترجلات من النساء ، وقال: أخرجوهم من بيوتهم، وقال: فأخرج النبي صلى الله عليه وسلم فلاناً، وأخرج عمر فلاناً" وفي لفظ " لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتشبهين من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال".
4. عن عبد الله بن عمر قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "ثلاث لا يدخلون الجنة ولا ينظر الله إليهم يوم القيامة: العاق والديه والمرأة المترجلة المتشبهة بالرجال والديوث".
5. عن ابن أبي مليكة -واسمه عبد الله بن عبيد الله- قال قيل لعائشة رضي الله عنها: إن المرأة تلبس النعل؟ فقالت "لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجلة من النساء".
وفي هذه الأحاديث دلالة واضحة على تحريم تشبه النساء بالرجال، وعلى العكس، وهي عادة تشمل اللباس وغيره إلا الحديث الأول فهو نص في اللباس وحده .
سابعاً : ( أن لا يشبه لباس الكافرات ) .
فلما ت قرر في الشرع أنه لا يجوز للمسلمين رجالاً ونساءً التشبه بالكفار سواء في عباداتهم أو أعيادهم أو أزيائهم الخاصة بهم وهذه قاعدة عظيمة في الشريعة الإسلامية خرج عنها اليوم - مع الأسف - كثير من المسلمين حتى الذين يعنون منهم بأمور الدين والدعوة إليه جهلاً بدينهم أو تبعاً لأهوائهم أو انجرافاً مع عادات العصر الحاضر وتقاليد أوروبا الكافرة حتى كان ذلك منن أسباب المسلمين وضعفهم وسيطرة الأجانب عليهم واستعمارهم { إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم } لو كانوا يعلمون .
وينبغي أن يعلم أن الأدلة على صحة هذه القاعدة المهمة كثيرة في الكتاب والسنة وإن كانت أدلة الكتاب مجملة فالسنة تفسرها وتبينها كما هو شأنها دائماً.
ثامناً: (أن لا يكون لباس شهرة).
فلحديث ابن عمر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " من لبس ثوب شهرة في الدنيا ألبسه الله ثوب مذلة يوم القيامة ثم ألهب فيه ناراً". حجاب المرأة المسلمة " ( ص 54 - 67 ) .
والله أعلم .


الإسلام سؤال وجواب
الشيخ محمد صالح المنجد




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بنت الاسلا م
مـ~ــشرفة اسلآمـيآآتــ
مـ~ــشرفة اسلآمـيآآتــ
بنت الاسلا م


الانتساب : 08/06/2009
المشاركات : 595
تقيم المستو ة : 3
الدولة : مصر
الأوسمة : المشرة المميزة

لا للجدال وكوني منتقبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا للجدال وكوني منتقبة   لا للجدال وكوني منتقبة I_icon_minitimeالإثنين مارس 22, 2010 12:01 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] جزاكى الله الجنه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لا للجدال وكوني منتقبة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الدلوعة  :: o0ملتقى فى حب اللهo0 :: o0فجر الآسلآمo0-
انتقل الى: